Het spoor in Roermond: zowel verbinder als verdeler

Het spoor houdt Roermond bereikbaar, maar tegelijkertijd snijdt het de stad ook in tweeën. Hoe maak je de verbinding tussen de stadsdelen aan weerszijden van de spoorlijn? Twee studenten van de Universiteit Hasselt hebben een oplossing: een tunnel. Maar niet zomaar een.

Toen in 1865 met de lijn Maastricht-Venlo op het spoornetwerk werd aangesloten, lag het station nog aan de oostkant van de stad. Tot in de jaren 50 van de vorige eeuw bleef dat zo. Daarna begon de stad zich uit te breiden aan de oostkant van het spoor. Om Oost en West te verbinden werd er een tunnel net ten zuiden van het station aangelegd in de Oranjelaan. Later kwam daar iets verderop de Koninginnelaan nog bij.

Yannick Brouns en Jannes Bottu, twee studenten Mobiliteitswetenschappen aan de Universiteit Hasselt (België), zagen tijdens een bezoek aan Roermond dat die tunnels niet optimaal zijn. “Ze zijn onaantrekkelijk en bovendien vooral geschikt voor autoverkeer”, legt Brouns uit. Om het oosten en het westen van Roermond echt met elkaar te verbinden, is volgens hen serieuzer werk nodig: een brede tunnel, speciaal voor fietsers en voetgangers, recht onder het station.

De tunnel zou licht en ruim moeten zijn. Bovendien zouden treinreizigers direct vanuit de tunnel op de perrons moeten uitkomen. Met gepersonaliseerde muziek en licht willen de twee studenten de sfeer compleet maken. “Nee, het moet geen kakafonie worden of een raveparty als er een groep jongeren langskomt”, zegt Brouns. “Technisch gezien willen we het zo regelen dat niet een bepaalde muziekstijl of lichtsoort de tunnel gaat overheersen.”

Het station zelf kent heeft al een voetgangerstunnel, maar die is klein en vormt geen verbindende schakel tussen de twee stadsdelen. Deze tunnel, die wat de studenten betreft gelijk wordt uitgevoerd met een grootschalige stationsvernieuwing, moet dat wel zijn. Bovendien moet de tunnel een vlotte verbinding geven met het Laurentius Ziekenhuis, dat net ten oosten van de spoorlijn ligt.

De studenten kunnen niet wachten op de Boostcamp op 18 mei, vooral omdat NS toegezegd heeft om over hun idee te komen praten. Brouns: “Sowieso is het heel goed om met andere mensen op het gebied van ruimte en architectuur dit idee concreet willen maken. We zien er enorm naar uit!”


Het spoor in Roermond: zowel verbinder als verdeler